Missä on ruokakulttuurimme suomalaisuus?
Kun puhumme ruokakulttuurista, on tärkeää pohtia myös Suomen omaa roolia ruokatuotteiden valmistuksessa ja kulutuksessa. Olemmeko tarpeeksi ylpeitä omista ruokatuotteistamme ja perinteistämme? Minä olen ylpeä meidän ruokamme puhtaudesta, raikkaudesta, terveellisyydestä ja turvallisuudesta.
Olen viime vuosien aikana enemmänkin pohtinut, missä on suomalaisuus ruokakaupoissamme, ravintoloissamme ja jopa kansainvälisissä ympäristöissä, kuten Finnairin ja VR:n tarjoamat palvelut sekä messu- ja kongressipaikat? Eräässä ruokakaupassa en löytänyt spelttiä enkä kauraa riisien joukosta, mutta mm viittä erilaista basmati-riisiä.
Usein ratkaisevaksi tekijäksi nousee määrä ja hinta. Mitä jos keskittyisimme laatuun ja kotimaisuuteen määrän sijaan? Jos noutopöydässä olisi muutama laji vähemmän, mutta se kaikki joka on tarjolla olisikin parempaa laatua ja kotimaista. Suomalaiset ruokatuotteet, kuten marjat, kasvikset ja viljatuotteet, ovat maailmalla arvostettuja terveellisyyden ja puhtaan alkuperän ansiosta. Tämä on valttikortti, jota voisimme hyödyntää enemmän myös omassa ruokakulttuurissamme. Jokainen kansainvälinen tilaisuus ja kansainvälinen vierailija on mahdollisuus myös ruokavientimme laajentamiseen. Ei sen tarjonnan tarvitse olla sen ihmeellisempää kuin maukas kotimaisista aineksista valmistettu keitto ja tuoreet itseleivotut sämpylät.
Kotimaisuuden korostaminen ei tarkoita sitä, että sulkeutuisimme ulkopuolisilta vaikutteita vastaan. Päinvastoin, voimme ottaa oppia muista kulttuureista ja tuoda omat vivahteemme mukaan ruokakulttuuriin. Yhdistämällä suomalaisen raaka-aineen ja osaamisemme voimme luoda ainutlaatuisia ruokaelämyksiä, jotka kertovat tarinaa Suomen luonnosta ja kulttuurista.
Jatkossa olisi tärkeää korostaa suomalaisuutta ja laadukkaita kotimaisia tuotteita myös ruokakulttuurissa. Voimme olla ylpeitä omasta ruokakulttuuristamme ja tuoda sen näkyväksi niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Näin voimme vaalia suomalaisuutta ja samalla tarjota asiakkaillemme unohtumattomia makuelämyksiä.
Tähän vielä pieni esimerkki saksalaisista ja Lufthansasta. Lufthansan business-luokassa on jo useamman vuoden ajan ollut kiertävä maakuntamenu, joka tarjoaa kyseisen alueen ruokatuotteita. Yleensä oikein onnistuneita ja maistuvia.
Mitäs meillä on Finnairilla? Loungessa mm karjalanpiirakat, croissantit ja hedelmät ympäri maailman. Jos meillä olisikin riisin sijaan kauraa tai spelttiä salaatissa, juurekset monessa muodossaan lasagnen sijaan jne.
Minulla olisi niin monta ajatusta näistä. Kuka ostaisi minut konsultoimaan suomalaisen ruoan vientipotentiaalin nostoa?